De Provinciale Kraamzorg|Lunavi Kraamzorg (maart 2024 - heden)
Vigere Pleegzorg (mrt. 2023 - heden)
Raad van Toezicht Mytylschool, bestuursondersteuning (feb.2022 - feb.2024)
Bestuursondersteuning RvT
Orionis Walcheren, ondersteuning en begeleiding OR (okt.2021 - sept.2022)
Ouder-Kind teams Amsterdam, AS van de OR (feb. 2022 - mei 2022)
OR Publiekszaken gemeente Utrecht (2020-2021)
Vanwege het vertrek van de vaste ambtelijk secretaris ondersteun ik deze relatief nieuwe OR tijdelijk bij alles wat op zijn pad komt. Van secretariële ondersteuning tot het adviseren in trajecten en procedures. Ik richt mij daarbij op de individuele OR-leden en op de OR als geheel om de medezeggenschap zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Gemeente Goeree-Overflakke OR en LO (1-12-2018 - 31-12-2020)
Hier vervang ik tijdelijk de huidige ambtelijk secretaris. Daarnaast heb ik samen met de OR-leden een communicatieplan opgesteld en voer ik redactie voor alle communicatie en PR (o.a. in het verkiezingstraject) van de medezeggenschap.
Met de bestuurder, werkgever, Georganiseerd overleg en de OR ben ik actief aan de slag gegaan met participatieve medezeggenschap en intensivering van de samenwerking tussen LO en OR. Ik heb daarvoor een voorzet gedaan van een samenwerkingsconvenant wat tot op heden gevolgd wordt.
De medezeggenschap heeft hier het afgelopen jaar een grote professionaliseringslag gemaakt.
OR Accureon BV (okt. 2022- april 2024)
Ondersteunen en adviseren OR in jonge organisatie met als doel medezeggenschap professionaliseren.
OR Trevvel BV Rotterdam (maart 2020 - december 2021)
Deze nieuwe OR moet wegwijs gemaakt worden in het OR-werk. De focus ligt op de ontwikkeling en professionalisering van de OR. Ik laat zien aan zowel de OR als de bestuurder wat de meerwaarde van de inzet van een ambtelijk secretaris is.
OR gemeente Nieuwegein (oktober 2019 - januari 2020)
Hier heb ik de zieke ambtelijk secretaris vervangen en een aanzet gemaakt tot een PR-en communicatieplan voor de OR-verkiezingen in maart.
Gemeente Moerdijk (december 2018 - februari 2019)
Bij deze OR heb ik als adviseur het project MZ 2.0 mede vormgegeven en geïmplementeerd. Deze OR is gaan werken met een flexibele schil medewerkers die participeert bij medezeggenschapsvraagstukken en organisatiebeleid. Daarnaast heb ik tijdelijk de ambtelijk secretaris vervangen en het werving en selectietraject voor een nieuwe vaste AS gestuurd.
OR Stichting Geynwijs (1 januari 2018 - 1 november 2018)
In oktober 2017 kreeg de nieuwe OR van stichting Geynwijs te horen dat de stichting opgeheven werd en dat alle medewerkers als afdeling Geynwijs ondergebracht werden bij de gemeente Nieuwegein. Ik heb de OR begeleid en ondersteund tijdens het adviestraject van de ont- en invlechting van Geynwijs.
Daarnaast heb ik de OR-leden voorbereid op hun overgang naar de OR van de gemeente.
Het was een mooi traject waarbij de OR zowel van de bestuurder als van de vakbonden complimenten heeft ontvangen voor de manier waarop hij zich heeft ingezet.
Goede doelen stichting (januari 2017 - heden)
Voeren van het secretariaat, alle voorkomende werkzaamheden zoals agendabeheer, notuleren, controle aanvragen, afwikkeling toegekende donaties, financiële controle, planning, etc.
OR Stichting Jeugdteams Zuid Holland Zuid (januari 2017 - december 2018)
Een nieuwe organisatie met een nieuwe OR. Gestart eind 2015 en gedurende 2016 ondersteund door een trainer/adviseur/ambtelijk secretaris. Na de aankondiging van het vertrek van deze ambtelijk secretaris ging de OR op zoek naar een ervaren ambtelijk secretaris die zin had in de verdere opstart van de OR en in alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Medezeggenschap verder op de rails zetten en de OR-leden daarbij ondersteunen waar nodig. Deze uitdaging heb ik met twee handen aangegrepen en ik ben heel benieuwd wat hier nog op mijn pad gaat komen!
OR Veiligheidsregio Zeeland (april - december 2016)
Deze OR had geen ervaren ambtelijk secretaris maar ondersteuning vanuit HRM. Vanwege dubbele petten verhaal was dat onhandig. Het doel van de opdracht was om de OR te adviseren, structureren, informeren en opleiden om de medezeggenschap tot volle bloei te brengen.
Na de opstart en het op orde brengen van de OR heb ik het werk over- gedragen aan een vaste nieuwe ambtelijk secretaris.
OR De Riethorst Stromenland (2014 - 2017)
Ik richt mij hier op de totale ondersteuning en professionalisering van de OR. De focus ligt op structuur, procedures en coaching van de OR-leden.
Deze opdracht heeft een onderbreking gehad, van 8 maanden, vanwege de aanstelling van een vaste ambtelijk secretaris. Na de onderbreking lag de focus ook op continuïteit en verdere ontwikkeling van de OR en de medezeggenschap in de organisatie.
OR Gemeente Moerdijk (mei-november 2016)
Dat was leuk! De ambtelijk secretaris die mij in 2008 opgevolgd is, ging na 9 jaar vertrekken bij de OR. De vraag van de OR was of ik 'het gat' wilde vullen zodat de OR zijn werk kon blijven doen. Daarnaast was er een vraagstuk over de inschaling van de ambtelijk secretaris dat opgelost moest worden alvorens een nieuwe vaste ambtelijk secretaris te kunnen werven.
Ik heb een rol gehad in de opschaling van de functie en bij de werving en selectie van een nieuwe vaste ambtelijk secretaris.
OR GGD Zeeland (2013 - 2017)
Een 'rollercoast' van veranderingen binnen de GGD. De transformatie, reorganisatie en implementatie van alle plannen, dat was een flinke kluif op het bordje van de OR. Ik heb de OR daarbij ondersteund op alle mogelijke vlakken, gezorgd voor een warm bad maar ook voor voldoende uitdagingen die de OR-leden aan konden gaan. Eind 2016 heb ik het stokje overgedragen aan een collega zodat er weer een frisse impuls kwam in de OR.
Tijdelijke OR Huisvesting ministerie SZW/VWS (januari - juli 2015)
Vanuit de diverse OR'en die betrokken waren bij de verhuizing van twee ministeries naar één nieuw pand was een tijdelijke OR samengesteld.
Deze OR richtte zich vooral op kwesties die gerelateerd waren aan het nieuwe gebouw, Arbo-onderwerpen, samenwerking in één pand en de verhuizing naar het nieuwe pand. Een korte, intensieve opdracht maar naar tevredenheid van alle partijen uitgevoerd. De ambtelijk secretarissen die al vast in dienst waren bij de ministeries of waar al samenwerkafspraken mee waren, hebben de taak overgenomen na de verhuizing.
Tragelzorg/de LSR, ambtelijk secretaris clustercliëntenraden (2011 tot 2014)
Na een inventarisatie van behoeften bleek er vooral behoefte aan ondersteuning nodig bij secretariële, beleidsadviserende onderwerpen en bij samenwerking en onderlinge communicatie.
Ik heb hier een professionaliteit gebracht in de medezeggenschap (cliëntvertegenwoordigers) daarbij rekening houdend met het vrijwilligersschap van de raadsleden en hun emotionele betrokkenheid.
OR Perspektief (februari - november 2014)
Hier heb ik als freelancer de verkiezingen ondersteund en tijdelijk reguliere ondersteuning gegeven aan de OR. Ook heb ik hier de directiesecretaresse vervangen voor een aantal maanden.
OR Baanbrekers|Sterk in mens en werk (april 2013 – 2015)
Op zoek naar een vaste ambtelijk secretaris had deze OR mij als freelancer ingeschakeld om deze nieuwe OR te ondersteunen. Daarnaast ondersteunde ik de OR van de Stichting Bevordering Werkgelegenheid (werkzaam binnen Baanbrekers) tijdens hun overlegvergaderingen en bij hun verkiezingsactiviteiten voorjaar 2013.
Tragelzorg/de LSR, ambtelijk secretaris Centrale cliëntenraad (2011-2012)
Omdat hier de ambtelijk secretaris onverwacht afscheid nam, heb ik haar rol binnen de Centrale cliëntenraad tijdelijk opgepakt. De werkzaamheden waren vooral secretarieel, adviserend en beleidsondersteunend.
Vanuit deze rol kreeg ik de opdracht om binnen de clusterclientenraden te gaan inventariseren of en waar de ondersteuningsbehoefte binnen deze raden lag.
Secretariaat OR Styron-Hoek (gedurende 2013)
Samen met de gekozen secretaris heb ik een analyse gemaakt van de secretariaatswerkzaamheden. Ik heb hier verbetervoorstellen en een plan van aanpak opgesteld welke ik samen met de secretaris in 2013 verder vorm heb gegeven. Denk daarbij o.a. aan verbetering agenda en verslaglegging, inrichting digitaal archief en achterbancommunicatie.
Stichting Geynwijs gemeente Nieuwegein
De stichting Geynwijs werd opgeheven en werd als afdeling ingevoegd bij de gemeente Nieuwegein. In het adviestraject van de OR van de stichting heb ik de OR ondersteund, van adviesvorming tot gesprekvoering met de vakbonden, bestuurder, OR van de gemeente. Daarnaast heb ik de OR-leden van de stichting voorbereid op hun OR-werk binnen de OR van de gemeente Nieuwegein.
Fusie ISD-ML – WML, ambtelijk secretaris Bijzondere OR gedurende fusietraject (2011 tot 2013)
Als freelance ambtelijk secretaris ondersteunde ik de bijzondere ondernemingsraad. Alle facetten van het ambtelijk secretarisschap kwamen hier aan de orde. Het accent lag op de secretariële en communicatieve ondersteuning waarbij ook beleidsondersteunende adviezen ter harte werden genomen. Tot het moment in augustus 2012 dat alle leden uit de beide OR-en deel gingen nemen in de BOR heb ik zowel de OR WML als de OR ISD-ML periodiek ondersteund waar nodig.
Gemeente Moerdijk, afdeling Personeelszaken/Ondernemingsraad (2006 tot 2008)
Als ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad (OR) ondersteunde en adviseerde ik de OR op alle vlakken binnen de medezeggenschap. Onder andere:
- OR beleidsadvisering omtrent de benadering (informatie, advies, instemming e.d.) van te bespreken stukken.
- Aanspreekpunt en informatieverstrekking met betrekking tot OR aangelegenheden.
- Efficiënt en effectief werkzaamheden uitvoeren omtrent vergaderingen.
- Correspondentie en opstellen beleidsadviezen.
- Actief onderhouden van diverse in- en externe contacten ter bevordering van de kwaliteit en continuïteit t.a.v. secretariële organisatie.
- Het beheren van OR documenten in een dynamisch archief.
- Maken van jaarverslag, nieuwsbrieven en andere communiqués.
- Maken van scholingsplan en scholing regelen.
- Opstellen OR plan en begroting.
- Organiseren van OR verkiezingen, promotie en werven van nieuwe OR-leden en het inwerken van nieuwe leden.
- Alle overige voorkomende administratieve, secretariële werkzaamheden.
Toerdeloo Kinderopvang (augustus 2012-april 2013)
Augustus t/m november heb ik de PVT ‘vlotgetrokken’ door het opzetten van het secretariaat, regelen van scholing en coachen van de PVT-leden. Hierna heb ik de PVT overgedragen aan een collega ambtelijk secretaris.
Vanaf augustus heb ik namens de directie (Raad van Advies) deelgenomen in de werkgroep P&O gedurende een fusietraject met andere kinderopvangpartners.
Toerdeloo Kinderopvang BV, Beleidsmedewerkster en leidinggevende stafafdeling (2008 -2011)
Als beleidsmedewerkster heb ik een organisatiediagnose gemaakt. Daaruit bleek dat er geen medezeggenschap geregeld was. Omdat zowel de directie als de medewerkers niet overtuigd waren van voldoende professionaliteit om het personeel te vertegenwoordigen, werd gekozen voor een groeimodel waarbij een personeelsvertegenwoordiging (PVT) in een aantal jaren uitgroeit tot een ondernemingsraad (OR). Ik heb de PVT mede opgestart en coachte hen in het proces naar een volwaardige OR. Daarnaast adviseerde ik de bestuurder over stukken en onderwerpen die op de PVT-agenda moesten.